Biteskinne

Våkner du noen ganger opp med verkende kjeve eller hodepine, eller merker du klikkelyder i kjeven når du åpner og lukker munnen? Hvis du gjør det, kan det skyldes at du skjærer tenner om natten. Da kan du lide under tanngnissing, også kalt bruxisme. Mest vanlig er det å gnisse tenner på nattestid når man sover og ofte relatert til stress.

En biteskinne er en ortopedisk plate i hard plast som er avtagbar. En biteskinne brukes i de situasjoner hvor kjeveleddets skive er ute av riktig posisjon. En biteskinne benyttes også for å redusere snorking.

En biteskinne sitter enten på tennene i under- eller overkjeven. En biteskinne dekker alle tennene i den kjeven den er plassert i. Tennene i motsatt kjeve har kontakt mot biteskinnen. Denne ortopediske platen (biteskinnen) plasserer leddhodet i kjeveleddene i en forhåndsbestemt behandlingsposisjon når tennene er i kontakt mot biteskinnen.

Det er denne forhåndsbestemte posisjonen som velges for hver enkelt pasient som er viktig i behandlingen av pasienter med kjeveleddsyndrom.. Den valgte behandlingsposisjonen skal gi stabilitet i kjeveleddene og avlaste feilbelastning av tyggemuskulatur. I tillegg skal en biteskinne hjelpe til med å opprette en normal muskelfunksjon og reduserer smerte.

En riktig utformet biteskinne vil ved kontinuerlig bruk løse opp muskelspenninger og redusere smerten i muskler og ledd. Behandling med biteskinne gir ingen permanent helbredelse for plagene. I det øyeblikket man reduserer, eller slutter å bruke biteskinnen vil tennene igjen kommer i kontakt med hverandre.

Behandling med biteskinne gjør ikke noe med de underliggende årsaksforhold til plagene, som for eksempel ustabile bittforhold. Behandling av årsaksforholdene krever en helt annen type behandling.

Behandling med biteskinne har den fordel at det er en reversibel form for terapi. Forholdene før behandlingen kan lett gjenskapes ved at man slutter å bruke biteskinnen.

Er man usikker på den endelige diagnose eller terapiform er bruk av en biteskinne fornuftig. Først for å etablere en stabil kjeveleddposisjon, samt å få tyggemuskulaturen til å fungere uten å være overbelastet.

Det finnes flere typer biteskinner man kan benytte i arbeidet med å komme frem til en endelig diagnose.

ANDRE BEHANDLINGER